Scurt istoric al metodei chinezesti de citire a fetei

Arta de a privi și de a interpreta trăsăturile faciale ale oamenilor și animalelor

Este considerată drept una dintre cele mai mari invenții ale chinezilor antici. Studiul caracteristicilor faciale ale oamenilor și legătura dintre ele și destin pot fi datate tocmai de la începutul civilizației chineze. Încă din primele consemnări istorice se spune că împăratul Yao, unul dintre primii conducători ai Chinei antice și cel de-al treilea succesor al Împăratului Galben (2697-2577 î.Ch.), avea niște sprâncene care străluceau precum curcubeul. Despre un alt împărat din aceeași perioadă, împăratul Yu, se zice că avea câte trei găuri în fiecare ureche. Regele Wen, întemeietorul dinastiei Zhou, se pare că avea patru sfârcuri la fiecare sân. Toate aceste trăsături neobișnuite au fost interpretate drept semne specifice împăraților. Împăratul Sun, succesorul împăratului Yao, s-a născut cu câte două pupile la fiecare ochi. Acest lucru a fost interpretat de fizionomia chinezească sau de citirea feței drept un semn sigur al Mesagerilor Cerului, adică cei care au primit misiunea de a conduce o țară chiar de la Dumnezeu. Astfel am aflat și de la Sima Qian, unul dintre cei mai mari istorici și scriitori ai Chinei antice, că și regele din Chu, care a trăit în secolul trei Î.Ch., avea de asemenea pupile duble.

Inamicul politic al regelui din Chu era Liu Bang, fondatorul dinastiei Han (206 î.Ch.-220 d.Ch.). Liu poseda niște caracteristici faciale și corporale cu totul deosebite. Sima Qian a aflat că Liu avea nasul asemănător cu al unui dragon – înalt, drept, lung și cărnos – și avea șaptezeci și două de alunițe negre pe piciorul stâng. Pe vremea când Liu nu era altceva decât un om simplu, avea obiceiul să bea foarte mult, adesea într-un bar apropiat de casă. De fiecare dată când obișnuia să bea în timpul zilei se îmbăta și cădea în drum. În asemenea momente, proprietarul cârciumii putea vedea câte un dragon auriu pe cer, chiar deasupra lui Liu. În clipa în care Liu se trezea, dragonul dispărea. Acest lucru l-a convins pe proprietar că lui Liu îi era sortit să devină împărat, de aceea a și acționat repede și a aranjat imediat căsătoria dintre el și singura sa fiică, o fată foarte frumoasă. Pentru bietul Liu a fost o mare binecuvântare, căci altfel nu și-ar fi putut permite o soție, nicidecum una frumoasă.

CHIPUL, oglinda PERSONALITATII – partea I

Întemeietorul citirii chipului în China

La începutul Perioadei Statelor Războinice (481-221 î.Ch.), un nemuritor taoist cu porecla de Gui Gu-Tze, sau in traducere literală Maestrul Strâmtorii Demonului, era faimos pentru talentul său la citirea fețelor. În zilele noastre Gui Gu-Tze este considerat părintele metodei de citire a feței.

Povestea spune că într-o zi Gui Gu-Tze a fost chemat de împăratul statului Qi ca să-i dea sfaturi cu privire la o expediție militară pe care o plănuise împotriva unui stat învecinat. Fără să-i dezvăluie lui Gui Gu-Tze nici un fel de detalii strategice, împăratul i-a cerut maestrului în arta citirii feței să prezică rezultatul campaniei pe care o pregătise. După ce l-a privit pe împărat câteva momente, Gui Gu-Tze l-a avertizat în privința unui pericol personal extrem de grav dacă războiul începea într-o săptămână, așa cum plănuise acesta. Împăratul însă era așa de lipsit de răbdare și stăpânit de dorința de a-l înfrunta pe dușmanul său, fiind convins de superioritatea forțelor sale, încât nu a ținut cont de sfatul cititorului de fețe. A pornit campania militară așa cum o programase. Rezultatul a fost înfrângerea dezastruoasă a armatei sale. În timpul luptelor, împăratul a fost lovit chiar în piept de o săgeată otrăvită și a murit o săptămână mai târziu.

 

Primul Maestru în citirea chipului

Deși este cunscut îndeobște drept părintele fizionomiei, Gui-Gu-Tze nu a fost primul maestru al citirii chipului din China. Reputația i se datorează mai ales cărții pe care a scris-o Xiang Bian Wei Mang sau în traducere Analiza detaliată a feței. Este prima carte clasică în arta citirii feței care mai există și azi.

După Gui Gu-Tze, mulți alți maeștri cititori ai fețelor au avut contribuții valoroase la știința fizionomiei. Dintre cei mai importanți sunt și Xu Fu din dinastia Han din partea vestică (202 î.Ch.-220 d.Ch.), care a scris Xiang De Qi Di Wu sau Relația dintre moralitate și față. Guo Linzhong care a scris Devinația feței și cele cinci elemente, plus Guan Chi și Zhang Zhongyuan, care au fost cititori de fețe celebri în Perioada Celor Trei Regate (221-265 d.Ch.). Faimosul taoist nemuritor Lu Dongbin din dinastia Tang (618-907 d.Ch.) și-a pus amprenta asupra artei fizionomiei cu cartea sa Introducere în devinația feței.

 

La începutul dinastiei Tang a existat un mare taoist pe nume Yuan Tiangang din Chendu, provincia Sichuan. Era faimos pentru măiestria cu care dezvăluia caracterul oamenilor și al unei întregi națiuni. Yuan este autorul cărții Imagini dinspre trecut, care este minunat încifrată (o carte scrisă mai mult în cimilituri, a cărei descifrare necesită un talent deosebit, deși, și așa, înțelesurile devin clare numai după ce evenimentele istorice la care face aluzie s-au petrecut deja) și care dezvăluie destinul Chinei încă din timpul dinastiei Tang (618-907 d.Ch.) și mult în viitor. Până în ziua de azi, toate prezicerile și descrierile privitoare la evenimentele majore petrecute în ultimele paisprezece secole s-au adeverit. În general predicțiile lui se axează asupra evenimentelor importante din China, dar a prezis ocazional și evenimente internaționale foarte însemnate. De exemplu, a prezis cu acuartețe uzurparea tronului de către cel de-al doilea fiu al împăratului Zhu Yuanzhang al dinastiei Ming, mutarea capitalei Ming de la Nanjing la Peking, China aflată sub conducerea manciurienilor și revoluția din 1911, care a dus la colapsul regimului manciurian.

 

Predicții pe baza fizionomiei

S-au dezvoltat nenumărate legende cu privire la Yuan Tiangang. Una dintre acestea spune că Yuan Tiangang a fost invitat în casa lui Li Yuan, care era un general puternic stabilit în capitala provinciei Shanxi din nordul Chinei. Acesta cunoștea din auzite faima lui Yuan de maestru al citirii fețelor. După ce a comentat pe scurt fața lui Li Yuan, Yuan Tiangang s-a întors și l-a privit pe cel de-a doilea fiu al lui Li, Li Shimin, care, atunci, nu avea decât treisprezece ani. Yuan Tiangang i-a spus lui Li Yuan: ”În înfățișarea lui Shimin se văd combinate trăsăturile dragonului cu cele ale phoenixului. Sunt sigur că va salva țara și națiunea chineză la vârsta de douăzeci de ani”. Câțiva ani mai târziu, când a ajuns la vârsta de douăzeci de ani, Li Shimin a condus armata victorioasă care a cucerit întreaga țară. După ce și-a ucis cei doi frați, a succedat la tron și și-a denumit domnia Dinastia Tang.

După ce Li Shimin a devenit împărat, l-a invitat plin de entuziasm pe Yuan Tiangang să-i facă o vizită la palat. Printre sutele de concubine pe care le deținea împăratul, Yuan a fost impresionat în mod special de cea care avea ochi de dragon și gât de phoenix. Yuan i-a mărturisit în secret prietenului său că acea femeie va conduce China într-o bună zi, și așa s-a și întâmplat. Această concubină nu era alta decât Wu Zetian (625-684 d.Ch.), care după moartea lui Li Shimin a devenit împărăteasă – singura femeie care a domnit în întreaga istorie a Chinei.

FORMA fetei si PERSONALITATEA

Într-o altă legendă se spune că atunci când Fac Xuanling nu era decât un om obișnuit, el și prietenul lui, Li Shensu, s-au dus să-l vadă pe Yuan pentru o citire a fețelor. Li era un om foarte arogant, care se prețuia pe sine și avea numai dispreț pentru ceilalți. Spre ciuda sa, Yuan a arătat spre el și i-a zis: „ În cel mai fericit caz, vei ajunge un oficial de al șaselea rang. Va fi foarte dificil să obții al cincilea rang.” Auzind asemenea predicție, Li s-a arătat nemulțumit dar o vreme s-a abținut să comenteze. În cele din urmă n-a mai putut să se abțină și a întrebat: „Dar ce ai de zis despre domnul Fan?”  Yuan i-a răspuns: „Ei bine, acest domn va ajunge un oficial de frunte în țară. Dacă vrei cu adevărat să ajungi la al cincilea rang, acesta este omul de la care trebuie să ceri ajutor.” Așa cum a prezis Yuan, Fan Xuanling a devenit mai târziu un prim-ministru cunoscut, care i-a cerut împăratului să-i dea rangul al cincilea prietenului său, Li Shensu. Cănd petiția lui Fan a fost în cele din urmă aprobată de împărat, prietenul său Li murise de câteva luni.

În materie de literatură, probabil că cea mai mare influență asupra acestui aspect metafizic al culturii tradiționale chinezești a fost indusă de două nume: Chen Xiyi și Yuan Liuzhuan. Chen Xiyi era poreclit Ma Yi și a trăit în timpul dinastiei Song (960-1270 d.Ch.). Chen s-a născut cu o față frumoasă, dar cu niște oase ciudate în frunte. Atunci când s-a întâlnit cu un nemuritor taoist în munții Hua, taoistul a fost impresionat de înfățișarea lui Chen. De aceea, taoistul și-a spus că omul din fața lui urma să devină nemuritot sau împărat. Drept care s-a hotărât să-l învețe pe Chen cunoștințele secrete ale citirii fețelor. Atunci când Chen a ajuns la Louyang, în centrul Chinei, a auzit că Zhao Kuanyin fondase o nouă dinastie denumită Song. Atunci le-a spus bucuros prietenilor săi: „Lumea va fi de acum pacificată.”  Apoi s-a întors în munții Hue și a devenit pustnic. Combinând învățăturile primite de la profesorul său cu propria sa experiență bogată în citirea fețelor, Chen a scris cartea devenită clasică, Fizionomia divină a lui Ma Yi.

 

Fizionomia divină a lui Ma Yi

Fizionomia divină a lui Ma Yi este de departe cea mai cunoscută și cea mai citită carte chinezească despre arta citirii fețelor, nu pentru că este prima operă în acest domeniu, ci pentru că este cea mai completă. Chen Xiyi descrie pe larg fiecare semnificație a fiecărei trăsături faciale în descrierea și prezicerea destinului. Cartea este bine organizată și ușor de urmărit, chiar și pentru cei care nu au nici un fel de cunoștințe despre acest subiect. Deci nu este de mirare că este cartea cea mai populară din China în materie de fizionomie. Lucrul cel mai semnificativ la această carte este faptul că la chipul uman s-a adăugat pentru prima oară și dimensiunea temporală. Ne spune unde anume să căutăm pe chip informațiile referitoare la anumite perioade ale vieții subiectului. Este aproape ca un fel de hartă a feței, care transformă citirea ei într-o artă bine sistematizată. De reținut este faptul că această carte nu acordă destulă atenție deosebirilor dintre fețele bărbătești și cele femeiești. Acest aspect se datorează în parte culturii tradiționale chinezești, care era complet axată asupra bărbaților. Când a fost scrisă această carte, femeile erau considerate niște apendice ale bărbaților, dependente de ei. Ilustrațiile din paginile ei sunt destul de neconcludente și de vagi ca să nu ajute cu adevărat citiorul

Nu mult timp după aceea, Yuan Liuzhuan din dinastia Ming (1368-1644) a scris propria sa operă care a devenit clasică, Fizionomia divină a lui Liuzhuan , prima care s-a concentrat mai ales asupra descrierii femeilor și copiilor. Această carte a compensat deficiențele operei lui Chen, fiind de asemenea foarte bine structurată și foarte cunoscută de cei interesați de fizionomie. Ea a adus o contribuție majoră la teoria și practica citirii fețelor tocmai prin faptul că face o deosebire clară între chipurile de bărbați și femei. Cu ajutorul acestei cărți am ajuns să știm că deși suntem cu toții oameni și avem exact aceleași trăsături faciale, sexul pe care-l avem ne diferențează – câteodată este vorba de o diferență majoră – la interpretarea anumitor trăsături faciale. O altă contribuție însemnată a acestei cărți este reprezentată de studiul amănunțit al fețelor de copii, care sunt cu mult mai greu de citit și de diagnosticat, chiar numai din cauză că, de-a lungul vieții, acestea vor suferi nenumărate transformări. Lucrările apărute mai recent au adus unele modificări cărții lui Yuan, încorporând conținutul ei în al lor.

Prestigiul și popularitatea de care se bucură arta citirii fețelor poate deriva din faptul că mulți oficiali chinezi au fost ei înșiși practicanți serioși ai fizionomiei, mândri să-și arate talentul și cunoștințele în această disciplină. Marele general-învățat Zen Goufan din dinastia Qing (1644-1911) este un bun exemplu în acest sens. Numele lui Zen este extrem de cunoscut în China datorită realizărilor sale litarare cu totul deosebite și, mai important, datorită înnăbușirii cu succes a Revoltei Boxerilor de la mijlocul secolului optsprezece. Această rebeliune a durat mai bine de zece ani și s-a întins pe jumătate din teritoriul chinez. Ceaa ce nu știe toată lumea este faptul că Zen Goufan a fost de asemenea un foarte bun cititor al fețelor. Se spune că într-o zi, studentul lui, Li Hongzhang, care mai târziu a devenit prim-ministru în dinastia Qing târzie, l-a invitat pe Zen în tabăra sa militară ca să-l ajute să ia deciziile strategice cu privire la personalul său. Zen s-a uitat la subordonații lui Li și apoi a făcut descrieri și preziceri pline de acuartețe cu privire la personalitățile și destinele acestora.

În cartea sa, Bing Jian, Zen face un adevărat rezumat al artei citirii fețelor, bazat pe lunga sa experiență, cu personalul din subordine. Se spune că își baza deciziile cu privire la angajarea, promovarea sau concedierea subordonaților pe arta fizionomiei. Chiar a admis că o bună parte a succesului său militar se datora talentului său în citirea fețelor. Cu ajutorul acestei arte și-a ales cei mai buni soldați dintr-o mare mulțime de oameni, stabilindu-le functiile în conformitate cu personalitatea și talentul sau ambițiile acestora, astfel încât fiecare om putea fi folosit cu maximum de eficiență.

HARTA VIETII citita pe CHIP

Dezvoltarea artei citirii chipului

Un alt demnitar cunoscut al dinastiei Chin care a petrecut multă vreme studiind citirea fețelor a fost Tao Shu, generalul-guvernator al provinciilor Hunan și Hubei, Tao a făcut un pas mai departe în aplicarea artei citirii feței, bazându-se pe ea în alegerea partenerilor pentru o căsătorie. Cu o clarviziune și o intuiție deosebită l-a ales el însuși pe Hu Linyin ca ginere pe când Hu nu era decât un burlac sărac. Toți subordonații au râs de alegerea prostească a lui Tao, și deseori l-au pârât pe ginere pentru micile scăpări de comportament. Tao le-a răspuns întodeauna cu același zâmbet: “Mai bine-l lăsăm pe Hu să se mai distreze puțin. Anul viitor va fi mult prea ocupat ca să mai aibă vreme de așa ceva.” În anul care a urmat a izbucnit Revolta Boxerilor, iar Hu a fost chemat de împărat, care l-a pus în fruntea unei armate pentru lupta contra rebelilor. A reușit cu atâta succes să înnăbușe revolta, încât, doi ani mai târziu, împăratul l-a promovat în poziția de general-guvernator.

Tao Shu a propus de asemenea căsătoria dintre singurul său fiu și fiica lui Zuo Zhongtang, pe când Zuo nu era altceva decât un umil învățător de țară din provincia Hunan. Tao i-a propus această căsătorie după ce l-a văzut pe Zuo prima dată în timpul unei inspecții în acea zonă. Atunci când Zuo a refuzat umil această ofertă, spunând că nu ar fi o partidă bună din cauza diferenței de statut social și de avere, Tao a refuzat să-i accepte spusele și l-a încurajat: “Nu-ți mai face griji din aceastp pricină. Viitorul tău este cu mult mai strălucitor decît al meu.”  Ca pentru a confirma așteptările lui Tao și încrederea acestuia în el, Zuo Zhongtang s-a ridicat rapid la putere în timpul revoltei Boxerilor și, în cele din urmă, a devenit prim-ministru. Într-adevăr, chiar și acum, Zuo este considerat de mulți drept unul dintre cei mai străluciți generali și oameni de stat din istoria Chinei.

Un exemplu mai modern al cititului feței poate fi descoperit și la demnitarii asemenea lui Chiang Kai-shek. Se spune că Chiang a adoptat arta citirii chipului pentru a-l ajuta în deciziile strategice de ordin personal. În ajunul înfruntării militare decisive dintre Mao și Chiang din 1948, cunoscută și sub numele de campania Huai Hai din timpul războiului civil din China, Chiang Kai-shek a petrecut multe nopți de insomnie încercând să găsească pe cineva pentru postul de comandant responsabil pentru armata sa. Se aștepta la un atac din partea armatei lui Mao, condusă de Deng Xiaoping. În cele din urmă a avansat numele lui Liu Zhi, un general bine cunoscut pentru mediocritatea sa. Această decizie strategică venită din partea lui Chiang a surprins pe toată lumea, Când a fost întrebat care este rațiunea ascunsă în spatele numirii lui Liu, Chiang le-a mărturisit subordonaților apropiați că Liu avea o față favorabilă. Se pare că Chiang s-a bazat în totalitate pe arta citirii fețelor atunci când a luat această decizie cu privire la omul-cheie de care avea nevoie.

Din 1949, de când Chiang Kai-shek a fost înfrânt și izgonit pe insula Taiwan împreună cu simpatizanții săi, practica cititului fețelor a fost interzisă în China pentru mai bine de două decenii. Mao Tse-tung a fost cel care a intrezis-o, numind-o superstiție feudală, deși în viața particulară el însuși credea cu fermitate în acestă artă. Oricum, în 1990 cititul fețelor a revenit în actualitate. A început să fie studiat pe larg de intelectuali și de membri ai partidului și se practică frecvent peste tot în orașele mari. Oamenii din toate straturile sociale, inclusiv demnitari cu funcții mari în partid și generali ai armatei, și-au arătat interesul față de acesta, deși nu pe față.

 

Fizionomia  aplicată în lumea modernă

Unele companii din China, pentru a staisface curiozitatea angajaților și nevoia de a li se citi fețele, au deprins obiceiul de a angaja cititori de fețe ca o parte a primei de sfarșit de an. Guvernul preferă să pretindă că nu observă această practică a cititului fețelor. În special un cititor de fețe din Shanghai se bucură de afaceri înfloritoare de mai mulți ani, încă de când a prezis cu acuartețe ridicarea la putere a lui Jiang Zeming ca președinte al Chinei, imediat după căderea Guvernului pricinuită de mișcarea studențească din Piața Tiananmen din 1989.

În vreme ce multe schimbări dramatice au avut loc peste tot în lume de când cititul fețelor și-a făcut debutul pe pământul antic al Chinei, principiile fundamentale ale acestei arte au rămas neschimbate. Nu mă îndoiesc că fascinanta artă de citire a fețelor va continua să joace un rol important în evenimentele politice, sociale, culturale și personale din China pentru o vreme îndelungată. De asemenea, cred că este o promisiune de viitor în procesul de alegere a personalului și a deciziilor de ordin strategic, atât în cadrul companiilor particulare, cât și în cadrul agențiilor guvernamentale din întreaga lume.

sursa

Click pe imagine pentru a vedea calendarul complet al evenimentelor

 

Alchimia celor 5 Elemente din Metafizica Chineză în Citirea Chipului 

Lasă un comentariu

Contactează-mă

Relații evenimente și cursuri
Telefon:  0730 353 355
E-mail: suport@suada.ro

Relații comenzi și livrare
Telefon:  0730 373 377
E-mail: vanzari@suada.ro

Trimite-mi un mesaj

Politica cookie      Politica de confidențialitate       Termeni și condiții

Copyright © 2021 Suada Agachi

Creat de GDCloud.io